Ügyfélbeszámolók

A győztes meccs

Gerlai Árpád

A 2006-os labdarúgó világbajnokság egyik mérkőzését néztem meg a helyszínen, a müncheni stadionban. 

A teljes történet

Esettanulmányok

Nyelvlógatva a sífelvonóig?

Ügyfelünk egy országos hálózattal rendelkező, nemzetközileg is elismert utazási irodában befizetett 2 fő részére egy síutat. A katalógus szerint, a választott szállás a sílifttől mindössze 150 m távolságra található. Ez azért volt elsődleges szempont ügyfelünk számára, mert felesége gyermeket várt és nem akartak minden nap hosszan gyalogolni a sífelszereléssel. 

A teljes történet


Mit tegyünk ha törlik, vagy késik a repülőjáratunk?

2017. május 18.

Eljött a nyár, végre kezdődhetnek a szabadságok. Ilyenkor sokan választják a külföldi utakat kikapcsolódás céljából. Ezzel együtt gyakran hallani elégedetlen utazókat, akik amiatt panaszkodnak, hogy törölték a lefoglalt járatukat, vagy nem tudtak időben elindulni a járatkésés miatt. Észlelve a probléma elterjedt jellegét az Európai Unió a tagállamok egységes szabályozásának biztosítása érdekében a 264/2004 EK rendeletben rögzítette azokat a lehetőségeket, melyekkel a légiutasok élhetnek ilyen esetekben. 

A szabályozás alapján amennyiben egy járatot törölnek, a légitársaság köteles az utas választása szerint:

a)  a jegy árának a visszatérítésére hét napon belül, vagy

b) átfoglalni a járatot, összehasonlítható szállítási feltételek mellett, a végső célállomásukhoz a legkorábbi alkalommal; vagy

c) átfoglalni a járatot, összehasonlítható szállítási feltételek mellett, a végső célállomásukhoz egy későbbi időpontban, amikor az utasnak megfelel, az ülőhelyek rendelkezésre állásától függően.

 

Amennyiben az utas választása szerint a járat átfoglalására kerül sor, a légitársaság köteles étkezést és frissítőket biztosítani az utas részére. Továbbá az utas szállodai elhelyezésre is igényt tarthat abban az esetben, ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges vagy ha a szándékaihoz képest tovább kell ott tartózkodnia. Ebben az esetben a szállás költségeinek biztosítása mellett a légitársaság biztosítani köteles a szállítást a repülőtér és a szálláshely (hotel vagy egyéb) között. Ezenkívül az utasoknak díjmentesen két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, vagy e-mail küldését kell felajánlani.

 

Az említettek mellett az utasoknak joguk van az üzemeltető légifuvarozó általi kártalanításhoz, melynek összege 250, 400 és 600 euró a lefoglalt repülőút távolságától függően. A távolság meghatározásánál azt az utolsó célállomást kell alapul venni, amelynél a járat törlése miatt az utas érkezése késik a menetrend szerinti időponthoz képest.

 

A fentiekben felsorolt kártalanítás nem jár az utasoknak abban az esetben, ha

a) legalább két héttel indulás előtt tájékoztatták őket a járat törléséről, vagy

b) legkorábban két héttel és legkésőbb hét nappal indulás előtt tájékoztatták őket a járat törléséről és átfoglalást ajánlottak számukra, lehetővé téve, hogy legfeljebb a menetrend szerinti indulás időpontja előtt két órával korábban induljanak és végső célállomásukat a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb négy órás késéssel érjék el; vagy

c) indulás előtt hét napon belül tájékoztatták őket a járat törléséről, és átfoglalást ajánlottak számukra, lehetővé téve, hogy legfeljebb egy órával a menetrend szerinti indulás időpontja előtt induljanak, és végső célállomásukat a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb két órás késéssel érjék el.

 

Nagyon fontos kiemelni, hogy sajnos nem jár kártérítés abban az esetben sem, ha a légifuvarozó bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni.

 

Járatkésés estén a kártalanítás összege a késés időtartamától és a repült út távolságától függ, ez alapján:

a) legalább két órás késés esetén 250 euró,

b) legalább három órás késés esetén 400 euró

c) legalább négy órás késés esetén 600 euró összegű kártalanítás jár az utasok részére. Emellett a légifuvarozó köteles felajánlani étkezést és frissítőket, valamint díjmentesen két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, vagy e-mail küldését. Továbbá amennyiben az indulás időpontja a bejelentett indulását követő nap, biztosítania kell az utasok szállodai elhelyezését és a szállítási költségek finanszírozását, csakúgy, mint a járat törlése esetén. A fentiek mellett a legalább ötórás késés esetén pedig köteles a jegy árát 7 napon belül visszatéríteni az utas részére.

 

Amennyiben a légitársaságok az erre irányuló igénybejelentés ellenére sem kívánják az utast a megillető kártalanítás összegét megfizetni, annak érvényesítésére akár bírósági peres úton is lehetősége van az érintettnek. 


dr. Fekete Klaudia

Kategóriák: Fogyasztóvédelem

Címkék: repülőjegy, utazás, késés

Vissza

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2017. május 18., (156 napja).

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!



Hírlevél

Havonta friss hírek, hasznos információk a jog és a jogvédelem világából - nem csak ügyfeleinknek.
Önt is érdekli?

Feliratkozás

06-1/486-3600

E-mail: info@das.hu

Ügyféltér

belép