Ügyfélbeszámolók

Sikertelen műszaki mentés

Ügyfelünk gépjárműve külföldön meghibásodott. A kiérkező műszaki mentést végző cég rosszul rögzítette a járművet, ami menet közben leesett és jelentős károsodást szenvedett. Ügyfelünk először saját maga kísérelte meg az igényérvényesítést, de mindenhol elutasították.

A teljes történet

Esettanulmányok

A légitársaságot nem érdekelte a kárigény

Ügyfelünk poggyásza késve érkezett meg a célállomásra.

A teljes történet


Hogyan szűrhetőek ki a kockázatos utazási irodák?

2017. július 14.

Az elmúlt hetekben jelentős visszhangja volt annak, hogy egy utazási iroda ismét csődöt jelentett. Komoly felháborodást okozott az, hogy közvetlenül a bejelentést megelőzően még utasokat utaztatott ki külföldre és sokan jelenleg is elbukták a már befizetett részvételi díjat. Most arra keressük a választ, hogy miként szűrhetőek ki azok az utazási irodák, melyek kockázatosak lehetnek az utazások szempontjából. 

Sajnos 100%-os biztonsággal kiszűrni a kockázatot nem lehet. Ugyanakkor az első lépés az, hogy megbízható, már régóta a magyar vagy akár nemzetközi piacon lévő utazási irodával szerződjünk le. Ma már az internet segítségével igen könnyen ellenőrizhetőek ezeknek a cégeknek a tevékenysége és az, hogy milyen visszajelzéseket kapnak a fogyasztóktól. Ugyanakkor a legfontosabb az, hogy ma Magyarországon utazási szerződést kizárólag olyan iroda köthet, közvetíthet, amelyik rendelkezett és rendelkezik az érintett hatóság, jelenleg a Fővárosi Kormányhivatal engedélyével. Ez akkor adható ki, amennyiben az utazási iroda rendelkezik megfelelő vagyoni biztosítékkal. Ez a vagyoni biztosíték - összhangban az Európai Unió előírásaival - akkor megfelelő, ha a vagyoni biztosíték teljes összegű fedezetet nyújt a csőd esetén az utasok részvételi díjának visszafizetésére és a külföldön rekedt utasok hazaszállítására. Erről korábban a Kúria is jogerős döntésében rendelkezett.

Ha a hatóság ennek ellenére kiadja az engedélyt, akkor egyedi ügyben felmerülhet a Magyar Állam polgári jogi felelőssége is a kártérítés tekintetében.

Az utazási irodáknak tehát egy úgynevezett vagyoni kezesi biztosítást is kell kötniük. Ha megtörténik a baj, akkor az érintett biztosító kötelezettsége a bajba jutott utasok részére a segítségnyújtás biztosítása, így a hazautaztatás is, valamint a részvételi díjak visszafizetése.

Baj esetén, az érintett biztosító részére kell - a megadott elérhetőségeken keresztül - benyújtani az igényt. Ezt javasolt igazolható módon, bizonyítékokkal alátámasztva, írásban megtenni. Bizonyítható mód egy meg nem kezdett utazás esetén az utazási szerződés, mely a konkrét adatokat tartalmazza, valamint a részvételi díj utalására vonatkozó befizetési bizonylat, vagy átvételi elismervény.

Melyek lehetnek azonban az előjelei annak, ha egy utazási iroda vagyoni helyzete labilis?

Nehéz megmondani és kívülállóként nyílván a megítélése sem egyértelmű. Ugyanakkor árulkodó jel lehet az, hogy hirtelen, túlzott mértékű akciós utakat hirdet, melyek nyilvánvalóan a meghirdetett összegből nem teljesíthetőek. Szintén figyelmeztethetnek az interneten hosszáférhető fogyasztói minősítések, visszajelzések.

Bár teljeskörű tippet adni a megelőzésre nem lehet, de javasolt az utazási irodák piacán körbenézni és nagy múltú cégekkel felvenni a kapcsolatot. Sajnos ebben az esetben is irányadó, hogy a legolcsóbb nem a legjobb. 


dr. Burján Zsuzsanna

Kategóriák: Utazás

Címkék: utazási iroda, utazási iroda felelőssége

Vissza

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2017. július 14., (67 napja).

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!



Hírlevél

Havonta friss hírek, hasznos információk a jog és a jogvédelem világából - nem csak ügyfeleinknek.
Önt is érdekli?

Feliratkozás

06-1/486-3600

E-mail: info@das.hu

Ügyféltér

belép