Ügyfélbeszámolók

Ki a hibás?

Gémes Ferenc

Ez a büntetés a munkahelyem elvesztését jelentette volna, hiszen jogosítvány nélkül a munkáltatóm nyilván nem alkalmazott volna tovább!

A teljes történet

Esettanulmányok

Kinek a felelőssége

Ügyfelünk, cége nevében egy webáruházból vásárolt egy mosdókagylót. A terméket egy futárcég szállította ki.

A teljes történet


A vezetési idő és pihenési idő szabályai

2017. június 20.

Mindennapi közlekedésünk során számtalan teherszállító gépjárművet láthatunk az utakon. Ezek a fuvarozó, szállítmányozó tevékenységet végző dolgozó emberek sokszor több országot, sőt akár kontinenst is átszelhetnek mire a feladás helyszínéről a célországba jut az áru, amit visznek. Előfordul, hogy hetekig úton vannak és egész nap vezetnek. Mindannyian tudjuk azonban, hogy a vezetés komoly koncentrációt és odafigyelést igényel, ezért természetesen szükségszerű volt, hogy a jogalkotó szabályozza a folyamatosan úton lévő sofőrök vezetésének időtartamát. 

A vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályokat a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás az úgynevezett AETR egyezmény tartalmazza. Ennek előírása alapján négy és fél órás vezetési idő után a gépjárművezető legalább negyvenöt perces megszakítást köteles tartani, kivéve, ha pihenőidőt kezd meg. Ez a megszakítás helyettesíthető a vezetési idő során eloszló vagy közvetlenül ezen időt követő legalább tizenöt perces megszakításokkal. A vezetési idő, két napi pihenőidő, ill. napi és heti pihenőidő között, a továbbiakban használt „napi vezetési idő”, nem haladhatja meg a 9 órát. Ez hetente 2 alkalommal 10 órára hosszabbítható.

A gépjárművezetőnek maximum hatnapi vezetési időt (56 óra) követően kell heti pihenőidőt tartani. A heti pihenőidőt a hatodik nap végéig el lehet halasztani, amennyiben a hat nap alatt az együttes vezetési idő nem haladja meg a hatnapi vezetési időnek megfelelő maximális időtartamot. A vezetési idő teljes tartama bármely két egymást követő hét időtartamán belül nem haladhatja meg a kilencven órát.

Fontos előírás továbbá, hogy a gépjárművezetőnek minden huszonnégy órás időszakban legalább tizenegy óra egybefüggő napi pihenőidőt kell tartania. Ez hetenként maximum három alkalommal legalább kilenc egybefüggő órára csökkenthető, feltételezve, hogy a következő hét végéig ezzel egyenértékű pihenőidőt biztosítanak számára. Minden olyan harmincórás időszakra, amikor a járművön legalább két gépjárművezető van, mindegyik gépjárművezetőnek legalább nyolc óra egybefüggő napi pihenőidőt kell beiktatnia.

A járművezetőnek a vezetőnek a vezetési idő és pihenőidő rögzítésére menetíró készüléket, vagy más néven tachográfot kell használnia. Célszerű ezt az eszközt minden esetben szabályosan, a jogszabály által meghatározott időtartamokat betartva használni, mivel ezen előírások betartását nemzetközi szinten szigorúan ellenőrzik és nagyösszegű bírságokkal szankcionálják, melyek általában a sofőrökkel szemben kerülnek kiszabásra.


dr. Fekete Klaudia

Kategóriák: Közlekedés

Vissza

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2017. június 20., (91 napja).

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!



Hírlevél

Havonta friss hírek, hasznos információk a jog és a jogvédelem világából - nem csak ügyfeleinknek.
Önt is érdekli?

Feliratkozás

06-1/486-3600

E-mail: info@das.hu

Ügyféltér

belép